Laatst gewijzigd op 16 maart 2023

De toegankelijkheid waarmee je communiceert, bepaalt hoeveel mensen je communicatie begrijpen. En hoeveel mensen zich dus aangesproken voelen om deel te nemen aan je activiteiten. Door nodeloos complex te communiceren sluit je -vaak onbewust- een groot stuk van je doelpubliek uit.

Gelukkig is toegankelijk communiceren niet moeilijk. Integendeel. Met deze tips geraak je al een heel eind op weg!

Meer dan klare taal

Helder taalgebruik is essentieel om toegankelijk te communiceren. Maar toegankelijkheid werkt enkel als je ze in alle facetten van je communicatie toepast. Dus ook in je vormgeving, je onthaal en in de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Actief wint van passief

De meest efficiƫnte taalkundige ingreep. Elke passiefconstructie kan je vervangen door een eenvoudigere actieve zin. En nu je toch bezig bent met zinsbouw: vermijd bijzinnen. Splits lange zinnen op in meerdere korte zinnen. Zo maak je je tekst meteen een pak vlotter leesbaar!

Geen voorkennis vereist

Veronderstel niet te veel voorkennis over de inhoud van je activiteit. Niemand zal zich storen als je bepaalde zaken beter uitlegt. En wie wel over de voorkennis beschikt, zal misschien onbewust trots zijn je communicatie te begrijpen zonder de extra uitleg.

Een beeld zegt zoveel meer

Gebruik duidelijke foto's die heel duidelijk afbeelden wat je publiek kan verwachten. Kies bij voorkeur een foto waarbij mensen je activiteit beleven. Kies een foto waarin je doelpubliek zich kan herkennen.

Stap uit je referentiekader

Vaak zie je zelf niet de drempels die je eigen communicatie opwerpt. Vraag daarom een externe referentiepersoon uit je doelpubliek om je communicatiestrategie en communicatieproducten te beoordelen.

Toegankelijke kwaliteit

Het is niet omdat je communicatie toegankelijk is, dat ze niet kwalitatief kan zijn. Toegankelijkheid draagt net bij tot de kwaliteit van je communicatie.

Meer informatie?

Wil je meer weten over toegankelijke vrijetijdscommunicatie, of over het inspelen op motivaties en drempels van je doelpubliek? Neem dan gerust contact op met Toon.

Voor tips rond toegankelijk taalgebruik kan je ook terecht op https://overheid.vlaanderen.be/heerlijk-helder

Toon Beullens
Neem contact op met
Toon Beullens
Consulent vrijetijdsorganisatie en -strategie
email hidden; JavaScript is required
JavaScript is required to reveal this message.