publiq is geen nieuweling meer. Maar dat de organisatie al even bezig is, wil niet zeggen dat er geen verandering, verdieping en optimalisatie van de werking en de producten meer nodig is. En dat betekent leren. Hoe leert publiq?

Lunch & learn
 

De benaming zegt het zelf al, een lunch gekoppeld aan een stukje 'leren'. Dat stukje 'leren' kan verschillende vormen aannemen: een uiteenzetting over een nieuw (of vernieuwd) eigen product, een collega die de werking van een specifiek team toelicht aan publiq's nieuwe gezichten (en opfrist bij de anderen) of initiatiefnemers die een interessant project komen voorstellen aan het hele team. Welke passeerden onder andere de revue tijdens deze middagsessies? Eentje omtrent de vernieuwde versie van de UiTdatabank, over het UiTnetwerk en UiTPAS, en communicatiemedewerker Karel Lievens van Muziekcentrum De Bijloke die vertelde hoe hij klassieke muziek inpakte en verkocht. Zo wil publiq ervoor zorgen dat ze als organisatie niet alleen een doorgeefluik is naar de sector, maar ook naar haar werknemers en tussen de collega's onderling.
 
"Een eitje pellen met..."
 
Een eitje eet je 's morgens, om wakker te worden. En wakker worden is wat er gebeurt in deze sessies. Een voorbeeld: met het systeem van UiTPAS bevinden we ons steeds meer op de grens met 'big data', waarbij het enorm belangrijk is om de privacy van de pashouders voldoende te beschermen. Deze sessies draaien met andere woorden vaak om belangrijke en genuanceerde (ethische) kwesties. Door een expert ter zake in onze keuken uit te nodigen, halen we die nuance en kadering dan ook letterlijk binnen. Het laatste eitje dat publiq pelde, was met Michel Bauwens, over de nieuwe (en tegelijk oude) duurzame bedrijfsstructuren zoals 'peer-to-peer'.
 
Externe learnings
 
Hoe kan het merk Vlieg ingezet worden om een nog breder publiek bereiken dan dat nu het geval is? Hoe kunnen we de producten die we al hebben, zoals UiT in Vlaanderen of UiTPAS beter afstemmen op de veelheid aan stemmen en groepen in onze diverse maatschappij? Geen gemakkelijke vraagstukken en daarom zeker niet iets om snel en onbezonnen beslissingen in te nemen. Geen slecht idee om daar een extra toetssteen bij te halen? Dat dachten wij ook! En zo werden de designsprint van Vlieg met Twisted Studio en de voormiddag diversiteitswerk met Goesthing, waarvan je hieronder enkele beelden ziet, werkelijkheid.