Tips uit je regio

Wil je meer? Bekijk dan samen met de collega’s van je buurgemeenten of je bovenlokaal interessante activiteiten kan promoten in afzonderlijke agenda’s met tips uit je regio. Dit kan via een aparte regionale UiT-website zoals www.UiTinzuidwest.be of www.uitindewesthoek.be. Maar dit kan evengoed door regionaal interessant aanbod binnen te brengen in bestaande gemeentelijke kanalen.

Een eenvoudige manier is het toevoegen van een UiT in mijn Regio-widget, zoals in Houthulst.

Hoe ga je te werk?

1. Je bepaalt welk aanbod je relevant vindt.

Hou daarbij steeds volgende 2 zaken in gedachten.

  • Zone 30. Voor welk aanbod wil je inwoner zich 10 tot 30 km verplaatsen?
  • Welk aanbod vind je zelf in je gemeente? Het is vooral interessant om aanbod dat je niet vindt in je eigen gemeente te promoten via een UiT in mijn Regio- widget
2. Gebruik een label...

De gemeentelijke verantwoordelijke voor vrijetijdscommunicatie kan in de UiTdatabank een label hangen aan de activiteiten buiten de eigen gemeente die ook op de gemeentelijke UiTagenda moeten verschijnen. Dat label heet dan bijvoorbeeld ‘uitinmijnregio’.

3. … en een filter

Elke gemeentelijke UiTagenda heeft als standaard filter: ‘toon mij alle vrijetijdsactiviteiten die plaatsvinden op het grondgebied van de gemeente’. Voor de UiT in mijn Regio-widget zetten we de filter op de meerdere gemeenten in jouw zone 10 of 30. Dit gaat meestal over de omliggende gemeenten, maar kan ook ruimer geïnterpreteerd worden. Bijvoorbeeld in het geval van een regionale samenwerking.

Gebruik UiT in mijn regio als merk

Het regionaal interessant aanbod wordt gepromoot via een ondergeschikt UiT in mijn Regio merk. Dit heeft enkele voordelen:

  • Duidelijkheid. UiT in mijn Regio is een logische aanvulling op UiT in je gemeente. Je inwoner gaat eerst op zoek via UiT in de gemeente naar wat er voor hem/haar te doen is. Vindt hij/zij het daar niet, dan zoekt hij/zij ruimer via UiT in mijn Regio.
  • Je moet zelf geen merk lanceren. Je speelt in op jouw reeds geleverde inspanning om UiT in de gemeente kenbaar te maken.
  • De regio kan organisch worden ingevuld. Je kiest zelf welke gemeenten en welk aanbod je via dit merk promoot. De scope kan op ieder moment worden aangepast.
  • De UiT in mijn Regio- widget krijgt zijn plaats in de reeds bestaande lokale UiTagenda, waardoor je geen nieuwe publicatiekanalen nodig hebt.
Aan de slag

Vrije tijd stopt niet bij de gemeentegrens

03 aug. 2023

Hoe kan je buitengemeentelijke vrijetijdsactiviteiten tonen in je gemeentelijke UiTagenda?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

UiT in de metropool: promotie over regiogrenzen heen

09 jan. 2019

Hoe maak je inwoners wegwijs in het volledige aanbod dat tot hun beschikking staat? UiT in Zuidwest formuleerde daarop het antwoord met ‘UiT in de metropool’,

Meer lezen