publiq ontwikkelde een tool waarmee je rechtstreeks vanuit de UiTdatabank op een snelle manier tipsblaadjes kunt afdrukken. Deze flyers kan je meegeven aan je balie, in displays leggen of uitdelen op een activiteit. 

Tipsblaadjes aanmaken 
  • Op uitdatabank.be stel je je zoekopdracht in in functie van het soort tipsblaadje dat je wil maken. Voor bijv. een flyer met Vliegtips voor Gentse families met jonge kinderen in de herfstvakantie, kies je de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar, vink je de stad Gent aan en vul je de periode in die overeenkomt met de herfstvakantie.
  • Nadien selecteer je drie activiteiten die je in de kijker wil zetten. Als je meer activiteiten wil promoten, dan selecteer je een veelvoud van drie activiteiten.
  • Tenslotte maak je de flyer op. Je kan kiezen uit de volgende logo's: Vlieg, UiT, UiTPAS en Paspartoe. Als een activiteit aangeboden wordt als taaloefenkans Nederlands voor anderstaligen, dan verschijnt op de flyer een logo met het aantal taaliconen. Klik hier voor meer info over taaliconen in de UiTdatabank.

De handleiding geeft je meer informatie over hoe je stap voor stap een tipsblaadje aanmaakt.

Hoe tipsblaadjes gericht verdelen?

  1. Bepaal het doelpubliek waarvoor je een selectie activiteiten wil promoten: families, senioren, mensen in armoede, bezoekers van de sporthal, nieuwkomers, ...

  2. Maak afspraken met partnerdiensten en organisaties over de locaties waar de tipsblaadjes verdeeld worden en hoe ze worden aangeleverd (rondbrengen, mailen, op een centrale plek leggen, verspreiden via intranet, …)

  3. Maak afspraken over hoe de flyers verdeeld worden naar de eindgebruiker: in een brochurehouder leggen, actief meegeven, ter plaatse laten printen, ...

  4. Bepaal wie en hoe je de selectie maakt voor je doelpubliek. Op basis van vaste parameters: activiteiten van een bepaalde organisator, die op een bepaalde locatie doorgaan, een bepaald type event, …  of een persoonlijke selectie op basis van ervaring, buikgevoel en promotiewaarde. Maakt de exporteur zelf de selectie of is er iemand anders die de selectie vooraf met een bepaald label markeert?

  5. Bepaal de frequentie van het tipsblaadje en denk goed na over welke titel, ondertitel of link je erop zet. Bedenk ook of een V.U. nodig is.

  6. Maak afspraken om de tipsblaadjes met activiteiten die afgelopen zijn, tijdig te verwijderen of te vervangen.

Meer informatie? 

Contacteer partnermedewerker Barbara Lefebure via barbara.lefebure@publiq.be.