“Voor ons is toerisme en cultuur één gegeven. Het zou absurd zijn om deze twee op te splitsen of naast elkaar te behandelen. Ik ben diensthoofd voor beide aangelegenheden. Dat stelt mij in de ideale positie om intern linken te leggen en samenwerking te bevorderen over de diensten heen. Dit levert ook eenduidige communicatie op zowel naar de bewoners als naar de bezoekers.”

Magazine UiTinKruibeke

Afgelopen maand lanceerde Kruibeke voor het derde jaar op rij het toeristisch magazine UiTinKruibeke. Dit magazine koppelt toerisme aan cultuur, wat zorgt voor een uniek resultaat. De gemeente kent een grote diversiteit aan horeca, natuurgebieden, erfgoed en activiteiten. De inwoners zijn daar erg trots op, vertelt Annelies. Maar er ontbrak nog een overzicht om dit aanbod in de kijker te plaatsen. Daarom riep de gemeente het magazine in het leven, om Kruibeke als bruisende gemeente op de kaart te zetten, zowel voor bezoekers als voor inwoners.

De keuze om cultureel, commercieel en horeca-gerelateerd aanbod te bundelen is niet onlogisch. Bezoekers en inwoners hebben geen nood aan een opsplitsing, maar willen een totaalbeleving van de gemeente. Iets wat dit magazine perfect weergeeft.

Geen telefoonboek

Het magazine blijft ver weg van de ‘telefoonboekstijl’ met droge info. Wel zijn het 40 pagina’s met aantrekkelijke beelden en artikels die je wegwijs maken in de vele troeven van Kruibeke. Het langlopend aanbod staat in de kijker, zodat het magazine een heel jaar lang actueel blijft. Achteraan staat een UiTagenda met evenementen doorheen het jaar. Uiteraard mét verwijzing naar UiTinKruibeke.be voor de meest actuele info.

Annelies is enthousiast: “Het resultaat is een luchtig magazine dat bezoekers goesting geeft om de gemeente te verkennen. Het is een echte afspiegeling van het bruisende leven in Kruibeke. Inwoners worden met deze publicatie aangemoedigd om op ontdekking te gaan in eigen gemeente.” De volgende stap is een toeristische en vrijetijdswebsite in één.

Twitterfenomeen

Elk jaar liggen er andere accenten in het UiTinKruibeke magazine. In deze editie gaat improvisatie-actrice, Twitterfenomeen en columniste Katrijn Van Bouwel op pad om gedurende 24 uur de gemeente Kruibeke te ontdekken en hierover verslag uit te brengen. Ook staan er een aantal monumenten in de kijker en er is een uitneembare toeristische kaart.

Om mee te nemen

In de eerste jaargang viel het magazine bij alle inwoners op de mat. Nu wordt het verspreid op 10.000 exemplaren en is beschikbaar bij de lokale horeca, wachtzalen van dokters en in de gemeentelijke openbare gebouwen. Binnenkort moet het magazine ook bij logies en hotels komen te liggen.

Kruibeke INFO met UiTbijlage

Naast het UiTinKruibeke magazine waarin toerisme een belangrijke rol speelt, brengt de gemeente ook driemaandelijks het infoblad Kruibeke INFO uit. In deze publicatie krijgt het UiTmagazine steeds een vermelding waar het te verkrijgen is, zodat de inwoners goed op de hoogte blijven van het bestaan van dit magazine.

Bij elke editie van Kruibeke INFO zit ook een UiTbijlage van meerdere pagina’s. Dit is het printcommunicatiekanaal met vrijetijdsactiviteiten voor de inwoners. Door de hogere periodiciteit is het actueler is dan het toeristisch magazine en dus complementair. Ook hier met verwijzing naar UiTinKruibeke.be.

UiTdatabank

“We verwijzen op zoveel mogelijk plekken naar de UiTdatabank om alle soorten spelers aan te moedigen hun aanbod toe te voegen,” licht Annelies toe.

“In de aanloop naar de nieuwe deadline om opgenomen te worden in het magazine organiseren we infosessies over invoeren in de UiTdatabank. De (nieuwe) leden van de cultuurraad en de Algemene Vergadering maken hier steeds dankbaar gebruik van. We houden de sessie in de pc-klas van de gemeente en gebruiken hierbij een presentatie van publiq.”

Daarnaast speelt de gemeente de UiTdatabank ook uit als onderlinge communicatietool tussen de verenigingen. Via de UiTdatabank kunnen ze namelijk makkelijk nagaan of er op hun voorkeursdatum al een event plaatsvindt.

Elektronische borden

Een manier om de verenigingen te motiveren om in te voeren in de UiTdatabank zijn de digitale borden langs de invalswegen naar Kruibeke. Enkel activiteiten die ook in de UiTdatabank zitten komen namelijk in aanmerking om te verschijnen op de borden. Daarvoor volstaat het verder online een aanvraag in te dienen. De dienst gaat de activiteit dan dubbelchecken in de UiTdatabank.

UiT als strategie & herkenbaar label

Het valt op hoe ‘UiT’ zich perfect leent voor onze communicatiestrategie. “UiTinKruibeke was al langer een vaste maar eerder passieve waarde op onze gemeentelijke website. Nu kiezen we voluit voor UiTinKruibeke als enige en herkenbare label dat we overal laten terugkomen en promoten. Op de website, als titel van het magazine, op de UiTbijlage van het driemaandelijks gemeentelijk infoblad en zelfs als sticker op ramen en deuren van plaatselijke horeca, cultuurplekken of commerciële vrijetijdsaanbieders. Want ook deze laatste krijgen een plek in het UiTaanbod.”

Beperkte maar bewuste digitale koers

De gemeente kiest er bewust voor om de digitale kanalen niet op te splitsen per domein. Er is geen UiT Facebookpagina of nieuwsbrief, wel is er de algemene Facebookpagina en nieuwsbrief van de gemeente. Net zoals het magazine zijn ook deze kanalen overzichtelijk, toegankelijk en luchtig. Geen droge kost, wel leuke en relevante inhakers zoals de week van de vrijwilliger, weetjes gekoppeld aan het erfgoed of de groendienst in de kijker die de gemeente lenteklaar maakt.

Wat betreft evenementen krijgen enkel de grote samenwerkingen met organisaties een aankondiging op deze kanalen. Iets wat trouwens regelmatig gebeurt: “Samenwerken zit in ons DNA,” vertelt Annelies. “Wanneer een organisatie en de gemeente een gemeenschappelijk doel hebben, is het voor ons vanzelfsprekend om een samenwerking aan te gaan. Wel communiceren we UiTinKruibeke.be op elk mogelijk kanaal, het activiteitenaanbod is dus niet te missen."

Ontdek het nieuwe UiT in Kruibeke magazine en bekijk ineens ook de driemaandelijkse UiTkatern.

Begeleiding op maat

UiT in print

We helpen je op weg naar een nieuwe gedrukte UiTagenda of magazine of optimaliseren je huidige gedrukte UiTpublicatie.

Meer lezen
Begeleiding op maat

Mini-audit van je vrijetijdscommunicatie

Wat zit al goed en wat kan beter in de communicatie rond vrije tijd, vanuit de stad of gemeente?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Puurs-Sint-Amands grijpt fusie aan voor gemeentelijk UiTmagazine

18 dec. 2019

“Als gemeente vinden we het belangrijk om in te zetten op vrijetijdscommunicatie en marketing van het brede vrijetijdsaanbod.”

Meer lezen