Laatst gewijzigd op 16 maart 2023

UiTPAS als gids doorheen het vrijetijdsaanbod

Je kan UiTPAS gebruiken als het sluitstuk van je vrijetijds- of UiTcommunicatie. Het voegt een activerende factor toe aan het informerende karakter van de (lokale) UiTkalender. UiTPAS heeft op die manier een gidsfunctie.

UiTPAS toont bovendien mensen in armoede de weg naar activiteiten waar zij aan een sociaal tarief kunnen participeren. Voor de UiTagenda kan dat betekenen dat het UiTPAS-logo en het geldende kansentarief aan het activiteitenoverzicht wordt toegevoegd.

De mogelijkheden van omruilvoordelen

UiTPAS is niet enkel een manier om mensen in armoede op een niet-stigmatiserende manier korting te geven. Het is ook een programma dat een trigger toevoegt aan je traditionele marketingmix.

Met UiTPAS beloon je trouwe bezoekers zoals een klantenkaart dat doet. Zij kunnen hun gespaarde UiTPAS-punten omruilen tegen bijvoorbeeld een gratis ingang, korting of een leuk gadget.

Nieuwe participanten met verschillende voorkeuren trek je dan weer aan vanuit de grote poule UiTPAS-houders uit alle UiTPAS-regio's via de segmentatietool van publiq. Je verleid hen hierbij met een aantrekkelijk omruilvoordeel zoals korting, 1+1 gratis-tickets of een cadeau.

Segmentatietool

Zo komt het aanbod van die organisator bij meer mensen onder de aandacht, ook wanneer deze nog niet in je eigen klantenbestand zitten en nog nooit van je organisatie hebben gehoord. Een omruilvoordeel moet dan ook gezien worden als een manier om die mensen over de drempel te krijgen. Een 'risicoloze' manier om nieuwe dingen te leren kennen.

De kost van een omruilvoordeel is dan ook zo te kaderen. Naast de trigger in een algemene communicatie (kalender), is het ook een doelgroepgerichte communicatie. UiTPAS staat toe om de mensen met het profiel dat jij wil bereiken gericht aan te spreken. Niet enkel de mensen die zich in jouw eigen database bevinden, maar veel meer.

Voor lokale besturen en organisatoren

Als lokale overheid zet je zo dus op een algemene manier die activiteiten in de kijker waar pashouders een omruilvoordeel kunnen krijgen. Op die manier worden pashouders geïnformeerd over het UiTPAS-aanbod en worden ze gestimuleerd om iets nieuws te proberen. Ook speel je in op behoeftes van organisatoren: meer ruchtbaarheid geven aan hun activiteit. Organisatoren kunnen dan weer gesegmenteerd het juiste voordeel bij de pashouder met het juiste profiel bezorgen door middel van de segmentatietool.

UiTPAS is belangrijk voor MUZEE in Oostende: het brengt een nieuwe groep mensen naar het museum en stimuleert herhaalbezoek dankzij gerichte communicatie-acties.

In de praktijk

Meer lezen
Meer lezen