UiT met Vlieg, maar dan voor de Westhoek. Met dat opzet hoopte Achthoek, het intergemeentelijk cultureel samenwerkingsverband van de Noordelijke Westhoek het vrijetijdsaanbod zowel binnen als buiten de regio te boosten.

“Initieel waren we vertrokken vanuit onze bestaande brochure ‘UiT met de familie’”, vertelt Dieter David, coördinator van Achthoek. “Die is bestemd voor het noordelijke deel van de Westhoek, namelijk de gemeenten Alveringem, De Panne, Diksmuide, Houthulst, Koksijde, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne, en bevat het volledige vrijetijdsaanbod voor kinderen tot 12 jaar. En die verspreidden we uiteraard aan het begin van het schooljaar, wanneer de ouders de planning voor het komende jaar maken.”

UiT met de familie +

“Toch merkten we dat we veel potentieel publiek nog niet bereikte. Zo ontmoette ik deze week een moeder die de brochure heel mooi vond, maar hem nog nooit zelf in handen had gekregen. Dat is heel jammer, want ouders zijn precies de doelgroep waarop we mikken én de reden waarom we het kinderaanbod verspreiden via de scholen.

 Daarom besloten we om nog zo’n driemaal extra in het jaar een flyer uit te geven, met   louter het podiumaanbod van de culturele centra. Voor hen is hun kaartverkoop extra   belangrijk, want via de bezetting van het vorige jaar halen zij een groot deel van hun   financiële middelen binnen voor de programmatie van het volgende jaar. Des te voller de   zalen, des te meer speling ze hebben.”

 Win-win-winsituatie

 “De drie extra reminders brengen we in de omloop vlak voor de schoolvakanties: de   herfst-, kerst- en paasvakantie, zodat ouders en kinderen er nog eens aan herinnerd   worden dat ze ook in hun directe omgeving leuke voorstellingen kunnen bijwonen. En zo   kunnen we hen meteen de kans te geven er nog eentje mee te pikken als ze dat willen,   zelfs in de omliggende gemeenten. We nemen namelijk evenzeer het aanbod mee van de   naburige culturele centra, waarmee we hopen mensen aan te moedigen om verder te   kijken dan enkel rond de eigen kerktoren.”

 Mensen krijgen dus meer te zien, ook in kleine gemeenten, de activiteiten lokken meer   publiek en de centra zien hun zalen voller: een win-win-winsituatie, en dat zelfs zonder   veel toeters en bellen.