In juni nam Gaike bij publiq deel aan een workshop rond inclusieve UiTPAS-communicatie, begeleid door diversiteitsexpert Sana Sellami. Ze vertelt hoe ze de inzichten die ze opdeed vertaalt naar haar eigen praktijk - intern én extern.

Intern de neuzen in dezelfde richting krijgen

“Interne gedragenheid is een must voor inclusieve communicatie.”

Iedereen die in onze regio met UiTPAS bezig is, moet mee in het bad: trekkers, verenigingen, vrijwilligers, baliemedewerkers, … Om de externe communicatie op één lijn te krijgen moet eerst de interne communicatie gesmeerd lopen. Daarom zijn we nu een B2B-regionieuwsbrief aan het ontwikkelen, met good practices en ander UiTPAS-nieuws en tips. Ook ga ik zelf rond in de regio om met UiTPAS-medewerkers te spreken en te kijken wat hun noden zijn.

Om de externe communicatie op één lijn te krijgen moet eerst de interne communicatie gesmeerd lopen.
Gaike Gavart
Coördinator UiTPAS Regio Brugge

“Voorzie waar nodig materiaal voor collega’s.”

Heel wat communicatiediensten vinden nauwelijks de tijd om eigen content te creëren. Daarom ondersteun ik hen met een contentkalender en kant-en-klare posts die ze kunnen gebruiken wanneer het hen past. Zo help je onderbemande diensten een heel eind vooruit. Ook een korte en handige communicatie-checklist, die het langere exemplaar samenvat, staat op de planning van UiTPAS Regio Brugge.

“Inclusieve communicatie moet sporen met een inclusieve beleving."

Ik ga de komende maanden veel zelf op bezoek bij organisaties, om te zien wat de bezoeker ervaart. Want inclusieve communicatie is natuurlijk super, maar de beleving ter plaatse moet ook inclusief zijn. Soms moeten we daarvoor het bewustzijn bij de partners nog aanscherpen.

“Zoek relevante partners in het veld.”

Ik ben momenteel in gesprek met de recent aangeworven participatiemedewerker van de Stad Brugge. Zij focust op nieuwkomers, en samen gaan we binnenkort UiTPAS toelichten voor groepen inburgeraars. We denken na over manieren om de talige informatie - die soms een drempel vormt - vlot tot bij hen te krijgen. We wisselen informatie uit: voor haar is een inkijk in de UiTPAS-cijfers interessant, zij tipt ons dan weer over de beste vormen van aanbod en communicatie naar deze specifieke doelgroep.

“Evalueer je aanpak en communiceer over je resultaten.

Onze doelstellingen met UiTPAS zijn helder bepaald, en aan het einde van het jaar gieten we deze cijfers in een jaarverslag. We bevragen onze partners naar hun ervaringen en verspreiden onze inzichten breed. De stuurgroep en lokale trekkers kunnen uit dit document input halen voor hun beleid en verslaggeving.

Naar het publiek: diversifieer ook binnen je doelgroepen

Je kan niet iedereen bereiken met dezelfde communicatie.”

We hebben besloten om ons elk jaar te richten op een andere focusdoelgroep. In 2024 gaat dat om families met kinderen tot twaalf jaar. We zoeken aanbod en omruilvoordelen op maat van deze doelgroep. Ik begreep uit de workshop van Sana wel héél goed dat we ook binnen een focusdoelgroep rekening dienen te houden met diversiteit: hét gezin of dé familie bestaat niet. Wat wij het ‘kerngezin’ noemen is niet in alle families de standaard: diverse doelgroepen rekenen bijvoorbeeld hun tante of oma ook tot het kerngezin. Wil je inclusief zijn in je beeldgebruik, breng bijvoorbeeld deze ‘grotere gezinnen’ dan ook eens in beeld.

“Licht één opvallend aspect van je communicatie uit.”

In je basiscommunicatie hoef je nog niet alle aspecten van UiTPAS tot in de puntjes uit te leggen, het belangrijkste is de aandacht te trekken. Zet bijvoorbeeld in op een omruilvoordeel dat families met kinderen zeker zal interesseren. In Oostende was er vorig jaar bijvoorbeeld een gratis wafel op Theater Aan Zee - veel families zijn daarop afgekomen, zonder dat ze het festival kenden.

Scouts Ruddervoorde

“Voorzie zoveel mogelijk toegankelijkheidsinformatie.”

Let in je UiTPAS-communicatie op het vermelden van speciale voorzieningen voor bijvoorbeeld mensen met een visuele beperking, mensen in een rolstoel … Of zoals voor onze eigen focusdoelgroep: zijn er op de UiTPAS-locatie voorzieningen als een speelhoek of een verschoontafel? Vaak zijn het kleine praktische drempels die mensen ervan weerhouden om deel te nemen.

Besluit? “Het verhaal is en-en-en.”

UiTPAS is er voor iedereen. Maar om echt inclusief te zijn moeten we werken aan verschillende werven: het soort aanbod, de toegankelijkheid van de locatie, de bereikbaarheid, de financiële drempels… en natuurlijk begint alles met inclusieve communicatie, intern en extern. Het is een opdracht die je als coördinator niet op je eentje kan verwezenlijken. Je moet in die missie worden gedragen door de hele regio.

Verslag kennisevent

Sana Sellami: Hoe maak je jouw communicatie echt inclusief?

14 dec. 2023

Sana Sellami, socioloog en communicatiestrateeg, deelde opmerkelijke inzichten over inclusieve communicatie tijdens het publiqForum.

Meer lezen
Tips & tricks

Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank

16 aug. 2023

Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

“Dé oudere bestaat niet”

26 okt. 2022

In september hield de Roadtrip Cultuureducatie halt in Destelheide. We lieten er An-Sofie Smetcoren aan het woord, die in haar onderzoek focust op zorgzame buurten, participatie en inclusie van ouderen in de samenleving. Wat kunnen we van haar leren over de vergrijzing, de stereotiepe beeldvorming over ouderen en de meerwaarde van intergenerationele praktijken?

Meer lezen