...en hoe je ze succesvol toepast

Met de segmentatietool van publiq hebben de UiTPASregio’s een bijzonder waardevol marketinginstrument in handen. Je publiek gericht en persoonlijk benaderen op basis van hun interesses en participatiegedrag levert effectievere mailcampagnes, conversies én een tevredener publiek op.

Wij analyseerden de mails die met de tool verstuurd werden en maakten een lijstje van de 7 grootste succesfactoren. En bezorgen je meteen enkele tips om deze zelf effectief toe te passen.

 

  1. Kies zorgvuldig je publiekssegment

Dit is de basis van segmenteren. Een mail versturen naar zoveel mogelijk mensen, baat het niet dan schaadt het niet? Dat dacht je maar. Beter baken je je segment nauwkeurig af en stuur je je mailing naar een beperkte maar relevante groep van personen die potentieel echt geïnteresseerd is. Elke verstuurde mail heeft immers invloed op de volgende. Voelt een ontvanger zich totaal niet aangesproken, zal hij zich sneller uitschrijven of je volgende mails meteen wegklikken. Wees dus zeker niet bang om te kiezen voor een beperkt maar weloverwogen segment.

  1. Stel een uitzonderlijk aanbod voor

Een goede segmentatiemail naar personen met een UiTPAS is een flashmail die een bijzonder omruilvoordeel in de kijker zet. We zien dat ontvangers de mails die louter activiteiten promoten, regulier aanbod aanprijzen of info geven niet veel openen en dat ze er niet vaak op doorklikken. Segmentatiemails zijn geen wondermiddel om de verkoop van minder populair of ‘moeilijker’ aanbod aan te zwengelen en kunnen zelfs desinteresse opwekken bij de pashouder. Zet daarom steeds een boeiend en waardevol voordeel in de kijker dat echt de moeite is om de aandacht van het publiek te trekken.

Bovendien zien we dat hoe ‘waardevoller’ het omruilvoordeel is, hoe hoger de open ratio (OR) en klikfrequentie (CTR) wordt. Het lijkt alsof de waarde van het voordeel een impact heeft op de efficiëntie van de communicatie. Vergeet dit voordeel ook niet interessant te verpakken. Wat zou jij als podiumliefhebber eerder openklikken? “Win met UiTPAS” of “Win een jaar gratis theater”? Omschrijf het voordeel heel concreet. Over het algemeen zien we dat ook een (kort) overzicht van beschikbare voordelen het goed doet, nog beter focus je op één helder en welomschreven voordeel of aanbod.

  1. Voeg een call-to-action of links toe

De UiTPAS-segmentatiemails horen kort en prikkelend te zijn. Wanneer je de mail vult met alle mogelijke info, geef je je ontvangers geen reden meer om door te klikken. Met een beperkte maar sterke en overzichtelijke tekst, een link en aanlokkelijke call-to-action, sluis je je bezoekers door naar je website. Het is een meerwaarde om de link die je in de button zet ook in de bodytekst mee te geven met een andere call-to-action. Enkel zo meet je ook de effectieve betrokkenheid en interesse, wat ons bij het volgende punt brengt. 

  1. Analyseer de campagneresultaten (correct)

Wanneer je enkel naar de OR kijkt, mis je belangrijke info en meet je geen echte betrokkenheid. Soms gaat een mail immers ongewild of automatisch open. De CTR is daarom minstens even belangrijk. Wanneer je alle info weggeeft in de mail zelf (zie boven), is er misschien wel betrokkenheid, maar zie je daar geen bewijs van omdat ontvangers niet hoeven door te klikken. Vergeet ten slotte niet na te kijken hoe je campagne het heeft gedaan heeft op vlak van omruilen en effectieve participatie.

  1. Gebruik personalisatie

Uit onze analyse blijkt dat het onderwerp van je mail personaliseren een duidelijk positief effect heeft op de open ratio en de klikfrequentie. Het gebruik van een voornaam in de body van de mail lijkt ook te werken. 

  1. Verrijk je database

Je campagnes zijn maar zo succesvol als de volledigheid van je adressenbestand. Verzamel daarom pro-actief e-mailadressen aan de balie bij verkoop van de UiTPAS. Maak je collega’s en baliemedewerkers attent op het belang hiervan. Slechts weinig mensen met een UiTPAS zullen daarna nog spontaan naar hun profiel surfen om hun e-mailadres toe te voegen.

  1. Neem de handleiding door

In de handleiding van de segmentatietool ontdek je alle mogelijkheden van het programma. Je vindt er ook de praktische info en richtlijnen die je nodig hebt om van je segmentatiemail een succes te maken.

 

> Meer weten over de segmentatietool in jouw regio? Neem contact op met jouw UiTPAS-regioverantwoordelijke of partnermedewerker bij publiq. 

> Lees ook het kennisdossier van publiq over hoe segmentatie, persona’s en customer journeys je helpen om meer publiek te bereiken.

> Bekijk de presentatie van op het UiTforum 2018 Nieuwsbrieven die je blij maken