deSingel - The Young Ones

The Young Ones is een online-medialab waar enthousiaste schrijvers, videomakers, fotografen en illustratoren hun journalistieke kwaliteiten kunnen ontwikkelen. Jongeren krijgen de kans het leven achter de schermen live mee te maken en daarover te communiceren.

Dit project speelt in op peer to peer communicatie en het eigen netwerk van de jongeren, waarlangs zij hun zelfgemaakte content ook delen. In de bruisende activiteit achter de schermen zag deSingel groot onbenut potentieel. Jongeren die hiermee aan de slag willen krijgen begeleiding en zien hun werk ook opgepikt worden door de artiesten. Voordelen voor elke partij dus.

“We hebben geluk met onze sector. De rijke verhalen liggen voor het grijpen. Koester dat en enthousiasmeer jongeren om mee met jou missionarissen van de schoonheid te zijn!”
Katrijn De Wit
deSingel

Mooov - Young critics

Voor Young Critics selecteerde en begeleidt Cinea 6 jonge schrijvers die verslag uitbrengen over de reeksen van MOOOV Filmfestival. Hun pennenvruchten vind je zowel op de blog van Mo* Magazine, op de website van rekto:verso en op de website van MOOOV.

MOOOV wil dat de jongerenwerking kwalitatieve output genereert, daarom laten ze de jongeren als het ware op sollicitatie komen. De jongeren zijn immers ambassadeurs van hun merk.

Concertgebouw Brugge - Soundcast

Deze groep jongeren van Soundcast vormen een klankbord, brengen als reporters met film, foto, tekst en illustratie een inkijk achter de schermen. Ze geven leeftijdsgenoten ook tips over de meest interessante voorstellingen via Facebook.

In dit medialab zijn de jongeren niet zozeer journalisten, maar in de eerste plaats maar mensen die warm worden van de voorstellingen en dat willen overbrengen. Ze vertellen verhalen vanuit hun buikgevoel in plaats van reclame te maken.

CC Mechelen

Ansjovis

Ansjovis is een project van Cultuurcentrum Mechelen en H30 artistieke werkplek. De jongeren gaan op prospectie in het Vlaamse en Brusselse culturele landschap, delen hun feedback met de programmatoren en doen concrete voorstellen voor een Mechels cultureel aanbod van de toekomst. Met hun label Approved by Ansjovis maken ze jaarlijks een selectie uit het aanbod van het Cultuurcentrum, dat ze extra in de kijker zetten voor andere jonge cultuurliefhebbers.

H30

Deze experimentenfabriek is onderdeel van Cultuurcentrum Mechelen. Je vindt hier ruimtes, ontmoeting, coaching en projecten. In H30 kunnen jongeren hun artistiek talent ontdekken, experimenteren met je eigen ideeën en ontploffen voor publiek. H30 is bijna altijd gratis, in ruil helpen de jongeren H30 waar mogelijk.

De werking vertrekt steeds uit de noden van de jongeren zelf. Dat kan gaan van nood aan repetitieruimte, middelen, een publiek of begeleiding naar een professioneel kader. Deze samenwerkingen leiden steeds tot een eindproduct maar het meest waardevol is in dit geval het participatief traject. De werking zoekt contact met organisaties die al jongeren onder hun hoede hebben om niet steeds van nul te starten of nieuwe noden te willen creëren.

M HKA

Na een experimentele fase en een samenwerking met het KMSKA onder de naam Jongbloed! besloot het M HKA verder te gaan met projectmatige samenwerkingen met jongeren. Dit omwille van het minder grote engagement dat van hen wordt gevraagd. Ook appreciëren de jongeren het duidelijk kader dat hiermee werd gecreëerd voor hen.

CC Brugge - aMAZe

Via een democratische stemming selecteren jongeren de crème de la crème uit de seizoensbrochure van Cultuurcentrum Brugge.

Bij aMAZe staat experiment, empowerment en ownership centraal. De jongeren hebben duidelijk nood aan een buddy die hen bijstaat, vertrouwen en moed inspreekt. Hier wordt dan ook voldoende tijd voor vrijgemaakt en prioriteit aan gegeven.

“We mogen op onze bek gaan, voor ons is het heel belangrijk dat dit kan.”
Aukelyn Allary (CC Brugge)